Pages

Sabtu, 08 September 2012

kisah" Wali Alloh "


Kisah Wali Allah Yang Solat Di Atas Air



Hiasan
                 السلام عليكم ؤارحمة الله ؤبراكاته 
                    بسم الله الر حمن الر حيم

Salam sejahtera dan selamat bertemu kembali dalam kesempatan ini Ane ceritakan Salah satu kisah dari sekian banyak kisah dari "Wali Alloh" yang menarik serta bisa kita kongsi bersama tentang Beliau seorang Wali Alloh yang sholat diatas Air. dan semoga kisah ini dapat di jadikan teladan serta Inspiratif Buat kita semua.Amin-Amin
Pada suatu ketika ada sebuah kapal yang penuh dengan muatan  serta 200 orang penumpang termasuk Ahli perniagaan berangkat dari dermaga/pelabuhan di Mesir. Apabila kapal tersebut sudah berada ditengah lautan tanpa di duga datanglah ribut petir disertai Ombak yang sangat besar membuat kapal itu tidak stabil dan terombang-ambing dan nyaris tenggelam. Berbagai Usahapun dibuat untuk mengelakkan kapal itu agar tidak oleng dan tenggelam. Namun semua usaha mereka sia-sia saja. Kesemua orang yang berada diatas kapal itu sangat cemas dan menunggu apa yang akan terjadi terhadap kapal dan nasib mereka.
Ketika semua orang berada dalam keadaan tegang dan cemas.Terdapat salah seorang lelaki yang sedikitpun tidak merasakan cemas. Beliau kelihatan tenang sambil berdzikir kepada Alloh SWT. Kemudian lelaki tersebut Turun dari kapal yang sedang terombang-ambing ditengah lautan dan berjalan diatas Air kemudian mengerjakan sholat juga diatas Air.
Beberapa orang penumpang kapal dan Ahli perniagaan yang bersama-sama di dalam kapal itu melihat Beliau yang berjalan diatas Air kemudian Berkata " Wahai Wali Alloh " tolonglah kami dan jangan tinggalkan kami.namun Beliau tidak memandang ke arah orang-orang yang memanggilnya, lalu mereka berteriak memanggil -manggil lagi " Wahai Wali Alloh " tolonglah kami janganlah tinggalkan kami disini.
Kemudian Beliau menoleh kearah Orang-orang yang memanggilnya dengan berkata.Ada apakah gerangan ? Seolah-olah beliau tidak mengetahui apa-apa. Kemudian Ahli perniagaan itu berkata "Wahai Wali Alloh " tidakkah Engkau memperhatikan dan mengambil berat terhadap kapal ini yang hampir tenggelam ?
Kemudian Beliau berkata : Dekatkan diri kalian kepada Alloh.
Para penumpang itu menjawab "wahai Wali Alloh" apa yang mesti perlu kami buat ?
Beliau lalu berkata : Tinggalkan semua Harta yang ada dikapal itu' Jiwamu insyalloh selamat.
Kesemua mereka sanggup meninggalkan hartanya. Asal Jiwa mereka Selamat. Kemudian mereka berkata" Wahai Wali Alloh " kami akan segera membuang seluruh harta kami asalkan Jiwa kami semuanya selamat.
Kemudian Beliau berkata lagi : Turunlah kalian semua ke atas Air dengan membaca Basmalah ( بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan menbaca Basmalah ( بسم الله الرحن الرحيم ) Maka turunlah seorang demi seorang ke atas Air dan berjalan menghampiri wali Alloh yang sedang duduk di atas air sambil tak henti-hentinya berdzikir kepada Alloh. Tidak berapa lama berselang kapal yang bermuatan harta yang bermilyar-milyar rupiah itupun tenggelam ke dasar laut.
Maka Habislah kesemua barang-barang perniagaan yang mahal-mahal itu terbenam kedasar lautan. Dan Para penumpang tersebut tidak tahu apa yang harus dibuat.Mereka hanya bisa berdiri terpaku diatas air sambil melihat kapal yang mereka tumpangi itu perlahan-lahan tenggelam dilautan.
Salah seorang dari Ahli perniagaan itu Bertanya. Siapa sebenarnya Engkau Wahai " Wali Alloh"
Maka "Wali Alloh" itupun Menjawab : Hamba Ialah U-wais AL-Qorni. 
Kemudian Para Ahli perniagaan itu berkata lagi.Wahai "Wali Alloh" perlu tuan ketahui kapal yang tenggelam itu terdapat harta Fakir miskin di Madinah yang di hantar seorang Jutawan dari Mesir.
Wali Alloh itupun menjawab : Sekiranya Alloh kembalikan semua harta kalian yang ada dikapal tersebut. Adakah kalian betul-betul akan membagi-bagikan kepada orang-orang miskin yang ada di Madinah?
Para Ahli perniagaan itu berkata : Benar Kami tidak akan berani menipu Wahai "Wali Alloh"
Setelah "Wali Alloh" mendengar pengakuan dari Ahli perniagaan tersebut, Maka beliau mengerjakan sholat dua rekaat di atas air, Kemudian beliau memohon kepada Alloh SWT agar kapal yang tenggelam itu di timbulkan semula bersama-sama dengan seluruh muatanya.
Dan tak berapa lama berselang kemudian kapal itu timbul perlahan-lahan sedikit demi sedikit terapung diatas air laut, dan yang mengherankan barang-barang dan semua muatan yang berada di atas kapal tersebut tetap seperti asal dan tidak berkurang walau sedikitpun.
Setelah kapal sudah terapung sepenuhnya maka di naikanlah penumpang-penumpang itu ke atas kapal dan meneruskan pelayaran ke tempat Destinasi yang dituju. Apabila kapal tersebut Sampai di Madinah para Ahli perniagaan yang pernah berjanji dengan "Wali Alloh" itu terus menunaikan Janjinya dengan membagi-bagikan harta kepada semua Fakir Miskin di Madinah sehingga tiada seorangpun yang tertinggal.
Demikianlah Artikel ini Ane Sampaikan Buat para pembaca yang Budiman. Agar kita bisa mengambil IKhtibar dan Bisa kita Jadikan suri Tauladan di dalam kehidupan kita, 
Qullu Am Wa Antum Bil Khoir, Tabarokallohu minna wa minkum Tabarokallohu ya karim.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar