Pages

Kamis, 27 September 2012

Syurga yang gemerlapan

                   Ente penasaran Syurga itu di bangun pakai bahan apa ?

                              
                            السلام عليكم ؤارحمت الله ؤابركاته
                               بسم الله الرمن الرحيم 

Telah di katakan Bahwa Alloh benar-benar memanjakan kehidupan para ahli Syurga. kepayahan, kepahitan, yang selama ini mereka harungi di dunia untuk sujud dan beribadah kepada Alloh. Maka Alloh akan membayar mereka dengan bayaran yang sangat sempurna.

Kehidupan para Ahli Syurga di Akherat benar-benar seperti kehidupan dalam dunia Dongeng. Sejauh mata memandang yang terlihat hanyalah kilauan yang sangat gemerlapan. Karena seluruh fasilitas yang ada di Syurga di bangun dengan bahan-bahan  yang jika berada di dunia hanya terjangkau oleh angan-angan saja.

Sungguh-sungguh tak ternilai harganya. lebih-lebih lagi apabila di ukur dengan dunia seisinya. sebab mulai dari Tanahnya, bahan bangunanya, pagarnya, Rumahnya, kemahnya, semuanya menggunakan bahan dari emas, Intan, perak serta  permata indah lainya.

Abu Hurairah r.a meriwayatkan, Bahwa Rosululloh SAW bersabda maksudnya : Bangunan didalam Syurga itu batanya terbuat dari Emas dan perak, semenya terbuat dari mistik yang harum, kerikilnya dari mutiara dan yakut, pasirnya dari zafaron. Barang siapa yang masuk kedalam syurga ia akan merasakan kenikmatan yang tiada putusnya. kekal abadi dan tidak akan mati. pakainya tidak pernah usang begitu juga usia mereka senantiasa muda terus tidak akan pernah tua.

Rosululloh SAW bersabda maksudnya : Syurga firdaus itu ada 4 bahagian : dua syurga yang terbuat dari Emas yang menghiasinya serta bejananya termasuk segala sesuatu yang ada didalamnya. dua lagi syurga yang terbuat dari perak, yang hiasanya serta bejananya termasuk segala sesuatu yang ada didalamnya.

Abu Hurairah r.a meriwayatkan Bahwa Rosululloh SAW bersabda maksudnya : Sedangkan pagar syurga itu ada tujuh yang meliputi keseluruhan syurga. pagar pertama diperbuat dari emas, pagar kedua diperbuat dari perak, pagar ke tiga dari zabarzan, pagar ke empat dari mutiara pagar ke lima dari intan, pagar ke enam dari yakut dan pagar ketujuh diperbuat dari nur yang berkilauan. jarak antara setiap dua pagar tersebut sejauh perjalanan 500 tahun.


Dalam hadist lain. Rosululloh SAW menceritakan pengalamanya sewaktu memasuki syurga " Aku melihat didalam Syurga ada beberapa Malaikat yang membangun istana , batanya terbuat dari emas dan perak. Meraka terus membangun. ketika mereka berhenti membangun. Aku lalu bertanya kenapa kalian berhenti ? Mereka para Malaikat menjawab : Bekalan kami telah habis. Terus aku bertanya lagi apakah benar-benar sudah habis bekalan kalian ? mereka menjawab : Benar bekalan kami sudah habis ! melainkan jika kalian  Berdzikrlah pada alloh SWA. sebab yang punya Istana ini adalah orang-orang yang selalu melafadzkan dzikir pada Alloh. Tatkala orang itu berhenti berdzikir, maka Kamipun berhenti membangun istana. Akan tetapi jikalau umatmu berdzikir lagi maka kamipun akan menyambung pekerjaan kami.


Demikianlah sebahagian Cerita Ahli syurga yang sempat Ane postingkan buat sahabat-sahabat tercinta Harapan Ane semoga artikel ini bisa membuat manfaat dan Barokah buat kita bersama ..Amin..Amin ..Amin..Qullu Am wa'antum bil khoir..Taqobballohu minna waminkum Taqobbal ya karim ...selamat menjalankan ibadah kepada Alloh !!!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar